احکام و مصادیق جنایت به اعتقاد مهدورالدم بودن در قانون مجازات اسلامی 1392
چکیده حمایت اسلام از حیات اشخاص و احترام خون آنها در جامعه اسلامی یک اصل است،اما بعضی رفتارها توسط مسلمانان یاافرادی که درسرزمینهای اسلامی سکونت دارند،موجب بی حرمتی خون آنها می شودوریختن خون آنها را مباح می گرداند،مرتکبان این اعمال یا جرایم درفقه اسلام به عنوان مهدورالدم مورد بحث قرارگرفته اند ودر قانون مجازات اسلامی ایران که براساس فقه شیعه تدو |
![]() |
دسته بندی | حقوق |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 422 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 90 |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
مقدمه ......................................................................................................................................................................2
1-بیان مساله. 2
2- پیشینه تحقیق.. 3
3- اهداف تحقیق.. 5
4- سوالات و فرضیههای تحقیق.. 5
4-1- سوالات تحقیق.. 5
4-2- فرضیههای تحقیق.. 5
5- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 5
6- روش تحقیق.. 6
7- ساختار پایاننامه. 6
فصل اول:کلیات احکام ومصادیق قتل به اعتقادمهدورالدم ..............................................................................7
مبحث اول : سیر تاریخی قتل با اعتقاد به مهدورالدم بودن. 7
گفتار اول: قتل با اعتقاد به مهدورالدم بودن در اسلام. 9
گفتار دوم: مهدورالدم از نظر حقوق موضوعه. 12
بند اول: حقوق کشورهاى عربى اسلامى.. 12
الف) حقوق مصر. 12
ب)حقوق عراق.. 14
ج) حقوق لبنان. 15
بند دوم: حقوق ایران. 16
الف) قبل از انقلاب اسلامى.. 16
ب) بعد از پیروزى انقلاب اسلامى: 17
مبحث دوم: معنا و مفهوم مهدورالدم و شرایط تحقق مهدوریت و موارد اباحه قتل.. 20
گفتار اول: معنا و مفهوم مهدورالدم. 20
بند اول : معنا لغوی.. 20
بند دوم: تعریف فقهی و اصطلاحی.. 21
گفتار دوم: شرایط تحقق مهدوریت... 22
بند اول: مهدورین عقیدتی.. 23
الف: کافر حربی.. 23
1- دیدگاه اهل سنت... 23
2- دیدگاه فقهای شیعه. 25
ب: مرتد. 26
بند دوم: مهدورین عملی.. 26
گفتار سوم: موارد اباحه قتل.. 27
بند اول: مهدورالدم مطلق یا عام. 27
الف: دیدگاه فقهای شیعه. 27
ب: دیدگاه اهل سنّت... 29
بند دوم: مهدورالدم خاص یا نسبی.. 29
الف: دیدگاه فقهای شیعه. 30
ب: دیدگاه فقهای اهل سنت... 31
فصل دوم: قتل با اعتقاد به مهدورالدم بودن در قانون مجازات اسلامی 1370 32
مبحث اول: مواد قانونی راجع به قتل با اعتقاد به مهدورالدم بودن. 32
گفتار اول: تبیین مواد 226 و تبصرهی 2 ماده 295.. 32
بند اول: ماده 226.. 32
بند دوم: تبصره 2 ماده 295.. 34
گفتار دوم: شرایط قصاص و میزان تأثیر اعتقاد در سقوط قصاص..... 38
مبحث دوم: ایرادات و ابهامات اعتقاد به مهدورالدم بودن. 45
گفتار اول: نقدی پیرامون قتل با اعتقاد مهدورالدم بودن. 45
گفتار دوم: دیدگاه سایرحقوقدانان در اعتقاد به مهدورالدم بودن. 48
فصل سوم : قتل مهدورالدم در قانون مجازات اسلامی 1392........................................................................54
مبحث اول:مصادیق مشمول مهدورالدم بودن 54
گفتار اول: مرتکبین جرایم حدی مشمول سلب حیات . 55
بند اول: زنا 56
بند دوم: لواط.. 57
بند سوم: تفخیذ. 57
بند چهارم: سبّ نبی.. 58
بند پنجم: محاربه. 59
بند ششم: بغی و افساد فیالارض..... 59
گفتار دوم: مرتکبین جرایم حدی مشمول قطع عضو. 60
گفتار سوم: مستحق قصاص نفس یا عضو، فقط نسبت به صاحب حق قصاص..... 62
گفتار چهارم: متجاوز و کسی که تجاوز او قریبالوقوع است... 63
گفتار پنجم: زانی و زانیه در حال زنا نسبت به شوهر زانیه. 65
مبحث دوم : نقاط ضعف و قوت قانون 1392 در زمینه قتل با اعتقاد به مهدورالدم بودن. 74
گفتار اول: ایرادات و کاستیهای قانون 1392 در زمینه قتل با اعتقاد به مهدورالدم بودن. 74
بند اول: اصل قانونی بودن دادرسی.. 75
بند دوم: اصل قانونی بودن جرایم. 77
بند سوم: اصل برائت... 79
گفتار دوم: نوآوری و نقاط قوت قانون 1392 در زمینه قتل با اعتقاد به مهدورالدم بودن. 80
نتیجهگیری.. 83
پیشنهادات......................................................................................................................................................85
منابع و مأخذ. 86
کتابها 86
مقالات... 89
پایاننامهها 90
چیکده انگلیسی..............................................................................................................................................91